Vaggerydsmodellen – samverkan för ett rikt och varierat språkande
Språknätverket i Vaggeryd, ett projekt inom Bokstart, har en gemensam strävan att ge alla barn i kommunen de bästa förutsättningarna för ett rikt och varierat språkande.
I en artikel hos Digiteket berättar Maria Sandström Låstberg, bibliotekarie, och Birgitta Bengtsson, specialpedagog och språk-, läs- och skrivutvecklare i förskolan, om arbetet med språknätverket och om den genomlysning av språkfrämjande insatser i kommunen som också gjorts – den så kallade Vaggerydsmodellen. Ta del av arbetet, resultaten och den fortsatta vägen framåt:
Vaggerydsmodellen– samverkan för ett rikt och varierat språkande
– Vi har haft stor nytta av kartläggningen vi gjorde under första projektåret och nu planerar vi nya spännande projekt! säger Maria Sandström Låstberg.
Vinster med Språknätverk Vaggeryds kommun och Vaggerydsmodellen:
- Tydliga samverkansformer över professionsgränser.
- Möjlighet till strukturerat samarbete och ett regelbundet utbyte.
- Gemensamt syfte och mål.
- Tydligare bild av genomförda och pågående insatser – samt vad som saknas.
- Tydliggörande av utmaningar och förutsättningar
Vad är ett språknätverk?
Hösten 2018 startades Språknätverk Vaggeryds kommun med medel inom ramen för Bokstart från Kulturrådet. Syftet med språknätverk är att utveckla kommunala och regionala satsningar med fokus på små barns språk- och läsutveckling. Det bygger på samverkan mellan folkbibliotek, barnhälsovård och förskola som alla har ett uppdrag att arbeta med språkutveckling för barn 0–3 år.
I Språknätverk Vaggeryds kommun ingick en barnbibliotekarie, pedagoger från öppna förskolan, personal på barnhälsovården, pedagoger från förskolan, specialpedagoger samt språk-, läs- och skrivutvecklare inom förskolan.