Barn, böcker, delaktighet och inflytande
Region Gävleborgs rapport Barn, böcker, delaktighet och inflytande samlar fem kommuners Bokstart-erfarenheter, och ger förslag på en modell för språket och läsandet för de yngsta. Hur kan vi arbeta med Bokstart i förskolan och fördjupa arbetet med små barns delaktighet och inflytande?
Bokstart i förskolan, hur kan det gå till? Hur kan språk och läsande presenteras för de yngsta barnen och hur ska barnen ges inflytande och bli delaktiga? Hur ska barnen få syn på och erfarenhet av språk och läsande aktiviteter? Hur ser samverkan ut mellan kommunbibliotek och förskola?
Region Gävleborg släpper nu rapporten Barn, böcker, delaktighet och inflytande utifrån fem kommuners Bokstart-erfarenheter. Här ges också en modell för språket och läsandet för de yngsta som kan inspirera.
Rapportförfattaren Lena O Magnusson, forskare på Högskolan i Gävle, analyserar intervjuer med pedagoger och bidrar med egna erfarenheter utifrån forskning.
Läs mer
Ladda ner rapporten