Att bygga ett språk
Under de första åren bygger barnet upp ett ord- och begreppsförråd som kan kombineras till ett oändligt antal yttranden. Från det första levnadsårets lyssnande och ljud till 3-åringens förtjusning i berättelser. Syftet med det här kunskapspaketet är att ge grundläggande kunskap om små barns språkutveckling och möjlighet till reflektion.
Ingen gång i livet är förutsättningarna för att lära sig språk bättre än under de första levnadsåren. Även om förutsättningarna för språkutveckling är medfödda, handlar det om en aktiv process där ett samspel mellan barnet och omgivningen är nödvändigt för att utvecklingen ska bli den önskade.
Vad händer egentligen under de här första åren?
Läs artikeln Att bygga ett språk av Astrid Frylmark.
Diskutera
- Egna erfarenheter och upplevelser kan påverka hur vi förhåller oss till barn och deras språkliga utveckling. Hur såg samtalsmönstren ut när du var liten?
- Minns du någon situation när du var liten då du upplevde dig sedd och hörd?
- Vad lyfts i artikeln som särskilt viktigt för det lilla barnets språkutveckling? Hur ser dina möjligheter ut att agera utifrån detta i dina möten med små barn? Ge gärna konkreta exempel.
- Vad i artikeln är särskilt angeläget för dig? För din, eller era, verksamheter?
Vill du läsa mer om flerspråkiga barns språkutveckling rekommenderar vi att fortsätta med kunskapspaketet Språkutveckling hos flerspråkiga barn.