Flerspråkighet och andraspråksinlärning
Det här kunskapspaketet lyfter och problematiserar olika begrepp kopplade till flerspråkighet och gör nedslag i forskning. Syftet med paketet är att synliggöra flerspråkighet som en kompetens och stärka förskolans, folkbibliotekets och barnhälsovårdens arbete med barns flerspråkiga utveckling.
Andelen flerspråkiga barn har ökat i Sverige. Det innebär att allt fler som arbetar med barn också kommer i kontakt med barn och föräldrar som inte har svenska som modersmål.
Artikeln Flerspråkighet och andraspråksinlärning är skriven av Polly Björk-Willén och Tünde Puskás. Här beskrivs användbara begrepp och du får också förslag på hur man kan kartlägga verksamhetens arbete med flerspråkighet och skapa en språkpolicy.
Läs
Läs artikeln. Stryk gärna under och kommentera sådant du tycker är intressant, viktigt eller svårt att förstå.
Diskutera tillsammans
1) Vilka språk talas av de barn och familjer du, eller ni, möter? Hur har ni tagit reda på det?
2) Hur ser ert arbete med flerspråkighet ur idag?
3) Hur bemöter du och dina kollegor barnen och deras språk?
Titta på film
Skolverkets film Språksamtal visar hur förskolan och hemmen kan samarbeta kring barns språkutveckling.